Het nieuwe oceanografische onderzoeksschip Belgica zal worden uitgebaat door Genavir, gespecialiseerd in het beheer van weten-schappelijke schepen. De reder van de Franse oceanografische vloot wordt zo ook de eerste Franse rederij die een schip onder Belgische vlag beheert.
Als dochteronderneming van het Institut Français de Recherche pour l’Exploitation de la Mer (IFREMER) beschikt Genavir over 45 jaren ervaring in het verlenen van diensten diensten aan wetenschappelijke en staatsinstellingen. De rederij beheert, exploiteert en onderhoudt de kust- en offshorevaartuigen van de Franse oceanografische vloot, alsook de bemande onderzeeër Nautile, ROV’s (Remotely Operated Vehicles), AUV’s (Autonomous Underwater Vehicles) en andere uitrusting die bestemd is voor wetenschappelijk onderzoek op zee.
“Dit is een primeur in Europa en een grote erkenning van onze knowhow” zegt Eric Derrien, Algemeen Directeur van Genavir. “Wij zijn er trots op dat wij uit verschillende Europese reders zijn gekozen. De Belgische regering heeft ons haar vertrouwen geschonken en wij zetten ons nu in om de Belgische wetenschappelijke gemeenschap en de toekomstige internationale gebruikers van het schip tevreden te stellen”.
Met een lengte van 71,40 m en een breedte van 16,80 m werd de Belgica op 11 februari 2020 voor het eerst te water gelaten. Het schip wordt momenteel opgeleverd door de FREIRE Shipyard in Vigo (Spanje) en de Genavir-bemanning bereidt zich voor op de overname, die begin december 2021 zou moeten plaatsvinden. Het schip zal snel naar haar thuishaven, de marinebasis van Zeebrugge, worden gebracht, waar ze naar verwachting voor eind 2021 zal aankomen. De Belgica zal het statuut van hulpschip van de Belgische marine hebben, en zal de bijbehorende vlag voeren.
Een combinatie van sterke expertise
De gemengde bemanning zal bestaan uit drie Belgische marineofficieren (gedetacheerd bij het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen), waaronder de eerste kapitein Gaëtan Motmans, naast de officieren en matrozen van Genavir. Het schip blijft uiteraard eigendom van het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO), en het KBIN is verantwoordelijk voor het budgettair beheer van het schip, de wetenschappelijke instrumenten en de programmering van de wetenschappelijke campagnes.
“De gunning van het contract voor de exploitatie van de nieuwe Belgica aan de operator Genavir is de laatste stap voordat het schip kan uitvaren richting België”, zegt Lieven Naudts, coördinator van het ‘Meetdienst en RV Belgica’ team van het KBIN. “Wij kijken er zeer naar uit om met de nieuwe Belgica de Belgische mariene wetenschappelijke activiteiten voort te zetten, nieuwe onderzoekslijnen te lanceren en zo in de voorhoede van het Europees marien wetenschappelijk onderzoek te blijven.”
Groot werkgebied, lage milieu-impact
De nieuwe BELGICA beschikt over alle nodige uitrusting om wetenschappelijke campagnes uit te voeren van de polaire tot de intertropische zone, en van ondiepe wateren tot een diepte van 5000 meter. Haar exploratiegebied bestrijkt de Noordzee, tot ver voorbij de poolcirkel, de Atlantische Oceaan tot in West-Afrika, de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Het toezicht op de toestand van het Belgische deel van de Noordzee zal uiteraard altijd een belangrijk actiepunt blijven.
Het schip is ontworpen als een ‘groen schip’, met een uiterst lage uitstoot dankzij de behandeling van de uitlaatgassen, waardoor het voldoet aan de strengste hedendaagse normen (MARPOL Tier III).