Succesvolle voltooiing van de Belgische internationale ECA-grensmissie 2024

Het Instituut voor Natuurwetenschappen heeft via zijn Beheerseenheid van het Mathematisch Model van de Noordzee (BMM) de 2024-editie van de ECA grenscampagne succesvol afgerond. De campagne werd uitgevoerd van 29 juli tot 2 augustus 2024. Deze cruciale luchtmissie had als doel om de naleving van Bijlage VI van het MARPOL-verdrag te controleren, met de focus op luchtvervuiling door schepen in het emissiecontrolegebied (Mission Control Area – ECA) langs de zuidelijke grens van de Noordzee en in het Engels Kanaal.

ECA-gebied (oranje gearceerd) en het werkgebied van de Belgische ECA-grenscampagne (rode rechthoek)

Tijdens 10 vluchten van in totaal meer dan 21 uur, verspreid over vijf dagen, voerde het SURV-team in totaal 198 emissiemetingen van schepen uit aan boord van het Belgische kustwachtvliegtuig OO-MMM, uitgerust met een geavanceerde airborne sniffer-sensor. Deze metingen, gericht op zwaveloxiden (SOx) en stikstofoxiden (NOx), resulteerden in de identificatie van 17 potentiële schendingen van de MARPOL Annex VI-regelgeving, die werden gemeld bij de relevante autoriteiten voor verdere inspectie. De 17 meldingen hadden betrekking op 15 verschillende schepen (twee schepen werden tweemaal gemeld) en hadden betrekking op 12 FSC-waarschuwingen (Fuel Sulphur Content) en drie NOx-waarschuwingen. Opvallend is dat zeven van de gemelde schepen werden geïnspecteerd in hun volgende aanloophaven, wat de functionele link tussen OO-MMM en de havenstaatinspectiediensten van EU-landen (+ Noorwegen en IJsland) in de maritieme handhavingsketen aantoont en zo de rol van het Belgische kustwachtvliegtuig als waarschuwingssysteem bevestigt.

Deze missie, uitgevoerd in overeenstemming met de Belgische verbintenissen onder het Bonn-akkoord, benadrukt de aanhoudende regionale interesse en inspanning om maritieme vervuiling in de Noordzeeregio op te volgen en te verminderen. Er zijn aanbevelingen gedaan om toekomstige campagnes te verbeteren, met de nadruk op betere coördinatie met Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en de opname van NOx-polluenten in Thetis-EU, een EU-platform dat is ontwikkeld door het Europees Agentschap voor Maritieme Veiligheid (European Maritime Safety Agency – EMSA) om informatie vast te leggen en uit te wisselen over de resultaten van individuele nalevingscontroles die zijn uitgevoerd door de bevoegde autoriteiten van de lidstaten onder de zwavelrichtlijn.

Bij het meten van de luchtemissies vliegt het vliegtuig van de Belgische kustwacht door de rookpluim van schepen die op zee varen.